Principala | Harta site | Relatii
Management soft
user :
parola :
www.500words.md, succesul afacerii Dvs.
www.trans-electro.ru, tehnologii IGBT

I. Noţiuni generale despre sistemul "VITAL"

     Businessul este un proces complicat ┼či anevoios. Un factor cheie ├«n acest proces este asigurarea managementului ├«ntreprinderii cu informa┼úie calitativ─â ┼či operativa. Utilizarea sistemelor informa┼úionale ├«n acest scop s-a dovedit a fi alegerea potrivita.
     Sistemele informa┼úionale corporative moderne joaca un rol la fel important in dezvoltarea tehnico-┼čtiin┼úific─â ┼či economia mondial─â. Dintre cele mai reu┼čite sisteme informa┼úionale corporative pentru ├«ntreprinderi se eviden┼úiaz─â sistemele de gestiune a resurselor ├«ntreprinderii (ERP - Enterprise Resource Planning). Practica mondiala arat─â, ca un sistem ERP bine ales ┼či implementat ├«mbun─ât─â┼úe┼čte cu mult gestionarea ├«ntreprinderii ┼či m─âre┼čte eficacitatea activit─â┼úii ei. In prezent se eviden┼úiaz─â multe tipuri de sisteme informa┼úionale corporative: sisteme de gestiune a resurselor ├«ntreprinderii (ERP); managementul rela┼úiilor cu clien┼úii (CRM ÔÇô Customer Relationship Management); management al lan┼úului de aprovizionare (SCM - Supply Chain Management) ┼či altele, care au ap─ârut relativ recent, de exemplu, sisteme de comer┼ú electronic ┼či sisteme de gestiune a bunurilor ├«ntreprinderii (EAM - Enterprise Asset Management).

II. Concep┼úia gestion─ârii resurselor ┼či arhitectura sistemului "VITAL"

     ├Äntreprinderea i-┼či desf─â┼čoar─â activitatea productiv─â intr-un anumit cadru organizatoric. Ea presupune un ansamblu de activit─â┼úi dinamice ┼či complexe, ce se pot grupa pe anumite func┼úii, care se condi┼úioneaz─â reciproc ┼či a c─âror integrare permite acesteia sa reac┼úioneze corespunz─âtor la solicit─ârile mediului, sa evolueze eficient ┼či sa se dezvolte continuu. In baza analizei a ├«ntregului complex de activit─â┼úi din cadrul ├«ntreprinderii se observa o grupare ra┼úional─â a tuturor activit─â┼úilor ├«n sase func┼úii: tehnica, comerciala, financiara, contabila, de securitate, administrativa. Spre exemplu, activitatea de produc┼úie cuprinde totalitatea activit─â┼úilor legate nemijlocit de realizarea bunurilor (produse, lucr─âri, servicii), ├«n care este specializata firma. Activitatea comerciala cuprinde un ansamblu de activit─â┼úi viz├ónd aprovizionarea tehnico-materiala, desfacerea produselor, comer┼úul exterior ┼či cooperarea economica interna┼úionala, ele fiind grupate in trei componente: marketing, aprovizionare, desfacere.
     Activitatea de marketing cuprinde ansamblul ac┼úiunilor de studiere a pie┼úei interne ┼či externe, a necesit─â┼úilor ┼či comportamentului consumatorilor, cu scopul stabilirii celor mai adecvate modalit─â┼úi de orientare a produc┼úiei ┼či de cre┼čtere a v├ónz─ârilor.
     Activitatea de aprovizionare-depozitare (asigurare ┼či gestiune a resurselor materiale) prezint─â o importan┼ú─â deosebita pentru desf─â┼čurarea normala a ├«ntregului proces de produc┼úie, influen┼úeaz─â direct calitatea produselor fabricate.
    ├Än activitatea de desfacere firma desf─â┼čoar─â o serie de activit─â┼úi, cum ar fi:
  • marchetingul pie┼úei interne ┼či externe pentru stabilirea poten┼úialilor clien┼úi;
  • ├«ncheierea contractelor de v├ónzare pentru produsele fabricate de ├«ntreprindere;
  • rezolvarea reclama┼úiilor clien┼úilor;
  • participarea la licita┼úii;
  • asigurarea livr─ârii ritmice a bunurilor fabricate, in cantitatea ┼či calitatea negociata cu clien┼úii;
  • calculul m─ârimii stocurilor de produse finite;
  • participarea la diferite t├órguri, expozi┼úii etc., in tara ┼či in str─âin─âtate;
    In dependenţă de obiectivele urmărite, aceasta funcţie poate cuprinde următoarele grupe de activităţi:
  1. Evidenta contabila financiara. Ea are drept scop ├«nregistrarea ┼či raportarea activelor, pasivelor, veniturilor ┼či cheltuielilor ├«ntreprinderii. Produsul final al contabilit─â┼úii financiare este raportul financiar periodic.
  2. Evidenta fiscala. Aceasta cuprinde activităţile de stabilire corecta a impozitelor in concordanta cu legile fiscale.
  3. Organizarea internă a evidenţei contabile. Aceasta presupune respectarea următoarelor cerinţe:
    • - asigurarea securit─â┼úii activelor;
    • - asigurarea calit─â┼úii, fiabilit─â┼úii datelor contabile;
    • - asigurarea eficientei opera┼úionale;
    • - asigurarea aderentei la politica manageriala a ├«ntreprinderii;
  4. Elaborarea schemei organizatorice a sistemului contabil. Aceasta necesita crearea unui sistem de eviden┼ú─â, cuprinz├ónd structura conturilor ┼či metodele de ├«nregistrare a datelor ├«n aceste conturi fie pe cale manuala, fie mecanica sau electronica, cu cele mai mici costuri.
  5. Contabilitatea manageriala. Aceasta se refera la mijloacele de comunicare a datelor financiare c─âtre managerii ├«ntreprinderii, in primul r├ónd prin analiza manageriala a pre┼úului de cost. Aceasta componenta cuprinde activit─â┼úi cu un ├«nsemnat rol de control ┼či de ac┼úiuni corective.
     ├Än organizarea acestor activit─â┼úi, este necesar sa se asigure in permanenta un echilibru intre interesele salaria┼úilor, obiectivele ┼či rezultatele ├«ntreprinderii. In practica, toate aceste func┼úii se afla intr-o str├ónsa interdependenta, se ├«ntrep─âtrund ┼či se completeaz─â reciproc, form├ónd sistemul organiz─ârii procesuale a firmei.

III. Funcţionalitatea sistemului "VITAL"

     Sistemul ÔÇťVITALÔÇŁ reflecta structura unei companii/├«ntreprinderi ┼či activitatea in procesul de business. La baza acesteia este no┼úiunea de nod. Nodul este o entitate, in care se ├«ndepline┼čte un rol bine definit in opera┼úiunile efectuate de c─âtre sistem. Opera┼úiunile in sistem reflecta activitatea nodurilor, care sunt reprezentate prin documente. La baza fiec─ârui document sunt doua noduri de baza: emi┼ú─âtorul documentului ┼či receptorul lui. Nodurile sistemului au fost clasificate in noduri interne ┼či externe.
     Nodurile companiei sunt entit─â┼úile, care participa in documentele interne ┼či noduri care sunt emitorii sau receptorii documentelor externe. Nodurile sunt de tipurile: "Aprovizionator" ("agent de aprovizionare"), "Depozitar", "V├ónz─âtor", "Casier", "Contabil", ┼č.a., inclusiv alte noduri auxiliare tip : "Nod Cheltuieli", "Nod Autoinventariere".
     Din noduri se pot crea subdiviziunile companiei, de exemplu : "Sala de v├ónz─âri Nr.1 " poate include nodurile "V├ónz─âtor" ┼či "Casier".
     Sistemul ÔÇ×VITALÔÇŁ prevede un set de roluri. Pentru fiecare rol din sistem ii corespunde cel pu┼úin un utilizator. Daca un rol este o entitate logica, c─ârei ii corespunde un mediu de lucru cu un set definit de dic┼úionare (clasificatoare), documente, rapoarte, drepturi ┼či responsabilit─â┼úi, atunci utilizatorul este o materializare a rolului, prin ata┼čarea unui nume de utilizator ┼či parola, a unui nod anume la rolul corespunz─âtor.
     Practic, sistemul poate sa accepte un num─âr nelimitat de utilizatori. Configura┼úia sistemului depinde de procesele business ┼či structura companiei concret. Sistemul suporta unul sau mai mul┼úi utilizatori pentru fiecare rol din sistem, dar pentru unele roluri este recomandabil de configurat sistemul dup─â urm─âtoarea regula: un utilizator ÔÇô un rol pentru rolurile de ÔÇ×Conduc─âtorÔÇŁ (director), ÔÇ×CoordonatorÔÇŁ(manager), ÔÇ×ContabilÔÇŁ. Fiecare utilizator este responsabil de domeniul sau, neglijen┼úa unuia influen┼úeaz─â automat pe alt utilizator ┼či ├«n modul acesta sunt depistate ┼či ├«nl─âturate o serie de erori ┼či fraude.
     Lu├ónd in considera┼úie realitatea obiectiv─â, c├ónd in cadrul companiei o persoan─â de┼úine mai multe func┼úii ce cuprind mai multe roluri din sistemul ÔÇ×VITALÔÇŁ, s-a elaborat un instrument de comasare a utilizatorilor, astfel ca sa fie posibil ca o persoana (cu un singur nume de utilizator ┼či parol─â) sa poat─â lucra pentru c├ó┼úiva utilizatori ai sistemului.
     Utilizatorul sistemului ÔÇ×VITALÔÇŁ se caracterizeaz─â prin < nume > ┼či < parola >, care identifica o anumita persoana. Rolul ├«n sistem poate avea un set concret de obliga┼úiuni func┼úionale. Un utilizator poate exercita in sistem c├óteva roluri ┼či un tip de rol poate fi exercitat de mai mul┼úi utilizatori.
     Note: In pofida rela┼úiilor complexe : utilizator ÔÇô rol ÔÇô nod, sistemul ┬ź VITAL ┬╗ monitorizeaz─â corect toate activit─â┼úile fiec─ârui utilizator in fiecare rol, stabilind astfel o bariera in calea fraudelor inten┼úionate sau erorilor incon┼čtiente.
     Agen┼úii externi sunt entit─â┼úile reprezentate de agen┼úii economici (reali sau virtuali), cu care compania are rela┼úii. Ei sunt de tipurile: ÔÇ×Furnizor Marf─âÔÇŁ, ÔÇ×Cump─âr─âtorÔÇŁ, ÔÇ×Creditor DebitorÔÇŁ, ÔÇ×FondatorÔÇŁ ÔÇ×Agent P─âstrareÔÇŁ ┼či ÔÇ×Furnizor ServiciiÔÇŁ. Acestea reprezint─â o clasificare a agen┼úilor economici. Unul ┼či acela┼či agent economic real poate fi caracterizat de unul sau mai multe tipuri. Astfel rela┼úiile cu acest agent economic sunt divizate conform nodurilor, din care el interac┼úioneaz─â. Se poate de spus, ca un agent economic poate avea mai multe ipostaze in sistemul ÔÇ×VITALÔÇŁ.
     Baza de date - fundamentul sistemului ÔÇ×VITALÔÇŁ este divizata logic in doua baze de date: baza de date operativa ┼či baza de date istorica (arhiva). Baza de date operativa este pentru activitatea zi de zi, in care sunt stocate toate documentele din perioada curenta, care pot fi editate/corectate sau anulate. Pentru implementarea func┼úionalit─â┼úii ÔÇ×rela┼úii istoriceÔÇŁ a fost proiectata o baza de date speciala, de tip warehouse. Aceasta baza de date este denormalizat─â pentru asigurarea vitezei sporite de acces la date deoarece rela┼úiile ei con┼úin date acumulate pe toate perioadele de activitate. Baza de date operativa con┼úine date doar din perioada curenta, iar la ├«nchiderea perioadei toate datele sunt transferate ├«n baza de date istorica, iar ├«n cea operativa se p─âstreaz─â doar totalurile pe perioadele precedente ┼či ca date ini┼úiale pentru noua perioada. In baza de date istorica sunt stocate toata informa┼úia necesara. Ambele baze de date fizic sunt amplasate pe aceea┼či baza, ceea ce permite u┼čor de a implementa func┼úionalitatea ÔÇ×rapoarte istoriceÔÇŁ conform cerin┼úelor utilizatorilor.
     Interfa┼úa utilizatorului. Fiecare rol are o interfa┼úa individuala. Interfa┼úa este mediul de lucru al rolului, care ├«i ofer─â accesul la func┼úiile rolului. In cadrul sistemului aceasta reprezint─â o pagina web , care con┼úine un mediu de acces la documentele ┼či rapoartele sistemului, referitoare la rolul concret. Pentru sistem ÔÇ×VITALÔÇŁ este stabilit─â urm─âtoarea regul─â referitoare la crearea documentelor: drepturi depline asupra documentului are utilizatorul, care a creat documentul, iar cel care l-a primit (destinatarul) are dreptul de vizualizare. Nodurile interne care au leg─âtur─â cu nodurile externe sunt r─âspunz─âtoare de documentele adresate nodurilor externe din ambele direc┼úii. Aceasta regul─â este necesar─â deoarece este corect faptul ca utilizatorul care este responsabil de un bun (marfa/serviciu) s─â fie cel care creeaz─â documentul de transmitere a bunului. Rolul ÔÇ×CoordonatorÔÇŁ (Manager) este unul din cele doua roluri din nivelul de sus al administra┼úiei companiei, care poate crea agen┼úi externi, c├ót ┼či nodurile interne. El este cel care poate modifica soldurile agen┼úilor, de a crea documentul de inventariere ┼či documentele de defalcare (trecere la pierderi) ┼či trece la venituri a m─ârfii. De asemenea el poate stabili rabatul (adaosul) comercial, formeaz─â lista conturilor de cheltuieli interne ale ├«ntreprinderii ┼či creeaz─â documentele de ├«nregistrare a serviciilor. Rapoartele acestui rol ├«i permit sa analizeze situa┼úia ├«ntregii companii ┼či activitatea fiec─ârui rol in parte. Acest rol are dreptul de a publica fi┼čiere ┼či de a le ┼čterge din sistem. Rolul ÔÇ×Conduc─âtorÔÇŁ este rolul cu cel mai ├«nalt grad de putere de decizie. Principala activitate a acestui rol este de a analiza rapoartele. Dar are unele facilit─â┼úi ad─âug─âtoare. El poate interzice ÔÇ×CoordonatorÔÇŁ (Manager) ÔÇô ului modificarea soldurilor. De asemenea acesta permite crearea utilizatorilor sistemului ┼či al┼úi parametri de configurare. Dar cea mai importanta deosebire consta in aceea ca el poate interzice modific─âri ale documentelor din sistem ┼či declan┼ča procedura verificare/revizie ┼či de ├«nchidere a perioadei.
     O func┼úionalitate importanta este importul ┼či exportul documentelor. Aceasta este utilizata pentru schimbul de documente ├«ntre sisteme, evit├ónd culegerea lor manuala. Exportul documentelor este efectuat prin utilizarea tehnologiei XML. Rezultatul opera┼úiei de export este fi┼čierul in format XML. Acest fi┼čier poate fi utilizat fie pentru importul documentelor intr-un alt sistem ÔÇ×VITALÔÇŁ sau in unul ter┼ú. La importul documentului este indicat fi┼čierul XML cu date ┼či tipul importului: rela┼úii sau duplicare. In cazul duplic─ârii documentelor ele sunt p─âstrate f─âr─â modific─âri, iar in cazul rela┼úiilor documentul este modificat pentru reflectarea rela┼úiilor ├«ntre doua sisteme.

IV. Suport tehnic ┼či solu┼úii ÔÇ×VITALÔÇŁ

     Departamentul ÔÇ×Tehnologii Informa┼úionaleÔÇŁ al ├Äntreprinderii Tehnico-┼×tiin┼úifice (├ÄT┼×) ÔÇ×InformbusinessÔÇŁ reprezint─â o echip─â de profesioni┼čti din domeniul tehnologiilor informa┼úionale: anali┼čti, programatori, designeri ┼či al┼úi speciali┼čti cu cuno┼čtin┼úe multilaterale ┼či experien┼ú─â ├«n proiectarea ┼či implementarea produselor de program (software). Noi suntem disponibili s─â v─â oferim solu┼úii pentru problemele dumneavoastr─â de gestionare a resurselor ├«ntreprinderii mici ┼či medii din diverse domenii comercializare, prestare servicii, producere. V─â putem furniza solu┼úiile care v─â intereseaz─â ├«n momentul oportun. Noi analiz─âm problemele ├«n acest context ┼či v─â putem oferi solu┼úii complete ┼či competitive. Departamentul nostru ├«ntre┼úine rela┼úii speciale cu diverse institu┼úii superioare: Universitate de Stat, Universitatea Tehnic─â, Academia de Studii Economice ┼či colegii: Colegiul Economic ┼či Drept; Colegiul financiar-bancar; Colegiul de Business, Colegiul Politehnic. Apel├ónd la serviciile persoanelor cu califica┼úie foarte ├«nalt─â, ne permite s─â g─âsim solu┼úii interesante pentru situa┼úii excep┼úionale.
     ├Än prezent ├ÄTS ÔÇťInformbusinessÔÇŁ i-┼či extinde propor┼úiile activit─â┼úii sale. Preocuparea permanent─â de a satisface necesit─â┼úile clien┼úilor no┼čtri, de a-i ajuta s─â-┼či eficientizeze ├«ntreprinderile pentru a deveni tot mai profitabile ┼či pentru a ob┼úine la r├óndul lor distinc┼úii sau recunoa┼čteri din partea clien┼úilor lor reprezint─â pentru noi un imperativ profesional.
     A┼čtept─âm sugestii, propunerii, comenzi. Rela┼úii